sobota, 18 lipca 2015

Poświętne

   Jeśli szuka się informacji o bazylice, to pojawia się miejscowość Studzianna. Ale Bazylika mieści się w Poświętnem, po prostu wyjeżdża się ze Studziannej i  wjeżdża do Poświętnego .
Znajduje się tu klasztor księży filipinów i Bazylika Matki Bożej Świętorodzinnej z Kościołem św,. Filipa Neri. W Poświętnem jest też Kościół Św. Józefa, obok którego jest studnia z cudowną wodą, być może w tym miejscu stał dwór. Na Dziewiczym wzgórzu jest jeszcze jedna Kapliczka Św. Anny. Miałam możliwość obejrzeć wszystko dokładnie, wraz z Muzeum Diecezjalnym, dzięki Państwu Nowosielskim Barbarze i Jerzemu, którzy oprowadzili nas po najciekawszych miejscach i zakamarkach bazyliki jak i klasztoru.
Obecnie w Klasztorze mieszka 6 księży a ich główne zgromadzenie znajduje się w Gostyniu pod Poznaniem.
W Bazylice znajduje się cudowny obraz Najświętszej Rodziny, nieznanego autora, przeniesiony tu z pobliskiego dworu. Mieliśmy możliwość zobaczyć jego odsłonę, jak i słyszeć co godzinę dzwony, zegar jak i wygrywaną melodię.
To miejsce, gdzie kręcono kilka filmów, Czterech pancernych, Hubala, III cz. jak rozpętałem II wojnę światową, Dolas zawisł na jednej z wież, i jeszcze kilka współczesnych.

 Barokowe wnętrze z niezwykłymi dekoracjami w zielonym kolorze
 poniżej obraz przysłoniety




 Jedna z wież
 Okolice klasztoru
 Wieczorem

 Pień po dębie, który posadzono, budując kościół
 Poniżej Kościół Św. Józefa ze studnią, być może tu stał dwór z którego pochodzi cudowny obraz
 Domy w Poświętnem

 A poniżej Dziewicza Górka z Kapliczką Św. Anny

 Klucze do Zakrystii, zdjęcia niestety nie udały mi się
 Cudowny obraz




 Drzwi do Zakrystii, w całym Klasztorze były takie stare, wspaniałe drzwi i zamki
 Organy z zielonymi dekoracjami
 Za terakotowymi figurami na fasadzie robią sobie gniazda ptaki, niestety niszcząc figury i elewację
W przejściu do klasztoru opowieść o Św. Filipie Neri

 A potem spacer po terenie przyklasztornym, skąd rozpościerał się widok na okolicę a kiedyś pola zakonu


 Furtka z ogrodu, dziś były tu tylko skromne grządki z ziołami i drzewa owocowe





 W kolejnej relacji to co mogliśmy zobaczyć z klasztoru i okolic.

8 komentarzy:

  1. TM podróżniczo18 lipca 2015 18:57

    Na pierwszy rzut oka, przedstawiane przez Ciebie miejsce przypomina kościół w Tykocinie. Wydaje mi się podobny i przede wszystkim barokowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tykocin widziałam jedynie z okna autokaru ale masz rację, to barokowy kościół wśród pól i lasów.

      Usuń
  2. Ciekawy obiekt do zwiedzenia. Podobają mi się też stare drzwi. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Drzwi tam były wyjątkowe, jakby czas się zatrzymał...

      Usuń
  3. Piękny barokowy kościół, wcześniej o nim nie słyszałam, ale mam nadzieję, że się tam będę. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniały kościół barokowy. Bardzo lubię ten styl.
    Może kiedyś poznam to miejsce?
    Pozdrawiam serdecznie:)*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miejsce pielgrzymek i z takim rodzinnym przesłaniem. Na cudownym obrazie Św. Józef "usługuje" dziecku. Widziałam ten obraz bez sukienek, oczywiście kopię. Ma wiele odwołań i symboli jak kielich, gruszka, winogrona.

      Usuń