niedziela, 13 kwietnia 2014

Krzyżtopór

  Zamek, pałac budowany jako forteca. Okien miał tyle co dni w roku, pokoi co tygodni.....a baszt co pór roku.Krzyż był symbolem wiary i polityki a topór to herb Ossolińskich. Jak przeczytałam właściciele cieszyli się nim tylko 11 lat do 1770 roku. Został ograbiony w czasie Potopu Szwedzkiego i  spalony przez wojska rosyjskie w czasie konfederacji Barskiej. Dziś tylko ruiny świadczą o tym, że do czasu budowy Wersalu była to największa w Europie budowla.
Sobotni dzień niestety nie był słoneczny.









 Po metalowych schodach można wejść na wyższą  kondygnację










 Drzwiami poniżej wchodziliśmy do zamku, zdjęcie zrobiłam z pierwszego piętra







.Aby wejść na teren trzeba kupić bilet. Podłogi wysypane są piaskiem, trzeba jednak patrzeć pod nogi, bo czasem wystają kamienie i cegły. Część jest już zadaszona. Inaczej wygląda to miejsce niż kilkanaście lat temu, gdy byłam tam ostatni raz...
Zdjęcia z soboty 12 kwietnia 2014 r.

17 komentarzy:

  1. FANTASTYCZNY!!!
    Ciągle w moich planach.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałam się go obejść ze wszystkich stron. A wnętrze zamku można obejść i na parterze i na pietrze i dołem. Wieczorem pewnie wygląda tajemniczo, bo wiele podświetleń na ścianach.

      Usuń
  2. Racja, okien to tam mnóstwo. Z pogodą różnie bywa. Dziś chłodno, pochmurnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nam tez trafił się chłodny dzień, choć prognozy były optymistyczne.

      Usuń
  3. Nie byłam, a robi wrażenie. Szkoda, że tak krótko służył właścicielom, a dziś to ruiny, dobrze, że nie całkowite.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są plany rekonstrukcji, ale to ogromne wyzwanie. I ogrody i fosa.

      Usuń
  4. Ruiny robią ogromne wrażenie. Można się tylko domyślać, jak był piękny po wybudowaniu.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, nie wiem czy starczy wyobraźni jak doda sie ogrody, których nie ma...

      Usuń
  5. Niestety nie zwiedzałem, a szkoda . Piękny zamek. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niesamowity spacer po różnych kondygnacjach..

      Usuń
  6. Od dawna chciałam tam pojechać, ale nigdy nie było mi po drodze. Widać, że dbają o pozostałości zamku. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak od kilku lat są ogrodzona, zadaszane.

      Usuń
  7. marzę o tym, żeby go zobaczyć, ale tak jak Avelinie, nigdy mi nie jest po drodze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby do Radomia a potem bliziutko..:)

      Usuń
  8. Zawsze chciałam tam pojechać i jakoś nigdy nie było po drodze... wiec wciąż ta wyprawa przede mną!
    Bardzo fajne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak niby blisko a my tez zbieraliśmy sie parę lat i było warto, bo wokół zamku wiele się zmieniło na korzyść.

      Usuń
  9. Mam wrażenie, że jest w jakiś sposób rekonstruowany.
    Na Twoich zdjęciach jest tak pusto od "ludzia", ja miałam problemy, żeby coś zrobić bez niego.

    OdpowiedzUsuń