czwartek, 25 maja 2017

Anioły Malczyków

    Jest w Budapeszcie polska parafia. Kościół ozdabiają polichromie Aniołów.
Karol Malczyk, jego żona Milada oraz brat trafili na teren Węgier w czasie drugiej wojny w fali emigracji. Tam bracia  zaangażowali się w pracę w konspiracji, do dziś Stowarzyszenie "Boglarczyków", czyli ludzi, którzy w Balaton Boglar kończyli polskie szkoły -  działa w Krakowie
Już przed wojną Malczyk tworzył polichromie w Polsce ale część z nich została zamalowana i artysta pewnie pozostałby nieznany, gdyby nie Anioły i polichromie na terenie Węgier.
Te w Budapeszcie powstały jako rekompensata za okazaną pomoc i wsparcie na ziemi węgierskiej.  Jeszce żyją kobiety, które "dały" twarze  postaciom Aniołów. Na polichromiach widoczny jest też Malczyk i jego żona.
Byłam po ogromnym wrażeniem układu Aniołów w kształcie krzyża na sklepieniu.
Gdy byliśmy w kwietniu, trwały przygotowania do I Komunii polskich dzieci.
Po zmianach sojuszy i sytuacji politycznej w 1949 roku, gdy Malczykom zaczęło  zagrażać niebezpieczeństwo, udało im się przedostać do Stanów. Niestety wielu innych "boglarczyków" przypłaciło swoją działalność życiem razem z węgierskimi przyjaciółmi. Takie to były okrutne czasy po II wojnie.
Polecam film "Anioły Karola Malczyka",  jest to nasza historia ale mało znana...oraz literaturę o boglarczykach.









































6 komentarzy:

  1. Piękne są te polichromie a przez nie i cały kościół. Niezbyt często mozna cos takiego zobaczyć.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy kościół. Polichromie bardzo ładne, do tego z interesującą historią. Szkoda, że nie słyszałem o tym kościele podczas mojego pobytu w Budapeszcie. Odwiedziliśmy tylko polską kaplicę na Wzgórzu Gellerta.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tamten kosciól bardzo piekny. A ten ma historię związane z emigracja i graficznymi losami po wojnie. Historie Boglarczykow są niesamowite i równie dramatyczne. Tylko Polacy mają swoje parafie na Węgrzech. Może kiedyś wrócisz..

      Usuń
  3. Jestem zachwycona kościołem i aniołami. Nie miałam pojęcia o jego istnieniu. Mam nadzieję, że przy najbliższym pobycie w Budapeszcie i ja tam dotrę.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękne miejsce, a polichromie cudowne. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Pierwszy raz słyszę o Boglarczykach.
    Kościół przepiękny. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń