sobota, 8 marca 2014

Żyrardów - XIX-wieczna Osada Fabryczna

To jeden z najnowocześniejszych ośrodków miejskich  z XIX wieku z podziałem na strefy zagospodarowania. Do dziś zachowało się wiele budynków o ciekawej architekturze.
To niesamowite, że w ponad stu letnich  domach mieszkają ludzie. Wytyczone ulice pozwalają na spacer-  przenosząc w czasy gdy Żyrardów był centrum przemysłu lniarskiego.
Dziś  8 marca  przy okazji Święta Kobiet wybraliśmy się na kawę i po ciasto do Żyrardowa, chciałam zobaczyć /od dawna/ ten ciekawy zabytek architektoniczny uznany w 2012 roku za pomnik historii Żyrardowa.
 Uprzedzam, że zdjęć będzie bardzo dużo, nie wiem kiedy następny dalszy wyjazd.









































 na zakończenie kawa
Zadziwia konsekwencja i staranność wykonania.

23 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Zdjęcia nie oddają charakteru tego miejs.ca

      Usuń
    2. Dokładnie! Mimo wszystko jest na co popatrzeć!
      Pozdrawiam tak po babsku ;)

      Usuń
    3. Domy robotników i willa właściciela - mnie zadziwia staranność projektu i trwałość. Piękne detale z cegieł i unikatowość tego miejsca w Europie. Jest tam wiele drzew i pewnie gdy mają liście jest jeszcze ładniej.

      Usuń
  2. Widać na zdjęciach, że to jest miejsce jakie chcesz nam pokazać. Nie całkiem się więc z Tobą zgadzam, patrząc na komentarz powyżej. Ładnie wyglądają domy z czerwonej cegły i dobrze, że miejsce to żyje, tzn. mieszkają ludzie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niesamowite, wyremontowane, nowe okna, widać, że czysto i schludnie i ładnie. W dawnych zakładach pasaże handlowe, dużo młodych ludzi,choć nie widać na zdjęciach. To podobno jedyna taka kompletna zabudowa w Europie. A kościół "pomnożyć" osiem razy i otrzymamy Katedrę w Kolonii. A detale z cegieł - cudowne!

      Usuń
  3. Bardzo XIX wieczny klimat. Co tam 100 lat, ja to się dziwiłam, jak ludzie mogą mieszkać w Wenecji w tych domach stojących w wodzie brrrrr, ja bym chyba nie chciała, choć urokliwie tam ( dla turystów)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Wenecji na palach w pałacu mogłabym. Wielu Włochów remontuje wnętrza tworząc bardzo nowoczesną przestrzeń, bez nawiązań do epoki, widziałam nie masz poczucia miejsca tak odlotowe są wnętrza.

      Usuń
  4. pierwsze skojarzenie z gazownią na Woli!
    szkoda, że reszta Zyrardowa tak strasznie nieciekawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tłem są takie typowe wysokie bloki....

      Usuń
  5. Bardzo pięknie pokazane miasto, fajnie wyglądają budyni z czerwonej cegły, tworzą swoisty klimat Żyrardowa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabrakło mi jakiegoś wnętrza, warsztatu czy sklepu z lnem ale nie znaleźliśmy. W dawnych zakładach były typowe dla całego kraju sklepy i marki..

      Usuń
  6. Twoje zdjęcia pokazują ciekawą architekturę tego miasta.
    Bardzo lubię budynki z czerwonej cegły.
    Pozdrawiam bardzo serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To świetnie zaplanowane i przemyślane miasto, dziś otoczone wcale nie ładnymi blokami.

      Usuń
  7. Trzeba było lat i osiedli z wielkiej płyty, by zacząć doszukiwać się piękna w takich robotniczych dzielnicach. Zawiniła tutaj tez propaganda pokazująca takie osiedla jako symbol zła klasowego i wyzysku. Tymczasem były to wspaniale funkcjonujące kwartały miejskie w zasadzie samowystarczalne. Miały swoja służbę zdrowia, strefę rozrywki i odpoczynku szkoły, przedszkola, później kina, no i świątynie. Standard mieszkań, jak na tamte czasy był dość wysoki ,zwłaszcza dla pracowników biurowych i dozoru fabryk. nie dziwi więc, że wciąż są to lokale zamieszkałe, a domy te pewnie postoją kolejne sto lat.
    Bardzo ciekawa relacja, pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak te poszczególne strefy są widoczne i zaznaczone.

      Usuń
  8. Mam calkiem blisko...Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  9. Budynki z czerwonej cegły to jedne z moich ulubionych. Nie tylko kolorem upiększają krajobraz. Zachwyca mnie misterna sztuka detali z cegły. Mam nadzieję, że te budynki przetrwają kolejne 100 lat i nigdy nie zabraknie ludzi, którym będzie na tej zabudowie zależało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ich bardzo dużo i są zadbane, aczkolwiek ciekaw jak się tam mieszka. Wyglądają też na skanalizowane.

      Usuń
  10. Pięknie. Czerwona cegła to mój ulubiony temat. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Piękna czerwona cegła! Aż się chce spacerować :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne zdjęcia, a budynki z czerwonej cegły zawsze mnie potrafiły zauroczyć. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń