piątek, 30 stycznia 2015

Cerkiew św. Jana Klimaka na Warszawskiej Woli

    Zdjęcia zrobione zostały telefonem w poprzednią niedzielę.
Cerkiew zbudowano w latach 1903-1905. Znajduje się przy ulicy Wolskiej na terenie cmentarza prawosławnego. Na ścianie znajduje się tablica informująca, że w czasie rzezi Woli hitlerowcy zamordowali służących tu kapłanów, ich rodziny i dzieci ze znajdującego się tu sierocińca. Na wschodniej ścianie, umieszczona jest tablica fundatora cerkwi. Można ją dostrzec na zdjęciu poniżej, znaczną jej część przysłania zieleń...
Dzwonnica
 Wejście
 Widok od strony cmentarza




Cerkiew z całym zespołem Reduty  Wolskiej została wpisana do rejestru zabytków w 2003 r.
Historia tego miejsca splata się z historią Polski jak i Warszawy. We wnętrzu znajdują się relikwie św. Bazylego Martysza.

12 komentarzy:

  1. Piękna jest ta cerkiew.
    Pozdrawiam cieplutko:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejna ciekawa rzecz do obejrzenia w Warszawie, tam jeszcze nie byłam, a chętnie zobaczę. Jestem ciekawa czy można w środku oglądać.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, jest górna i dolna cerkiew. Ja byłam w niedzielę, kiedy trwała msza. Możesz zobaczyć wnętrze na oficjalnej stronie parafii.

      Usuń
  3. A wiesz, że Bydgoszczy w moim rodzinnym mieście, jest też cerkiew, ale nie byłam w jej wnętrzu. Oglądałam natomiast cerkiew w Białymstoku, byłam na nabożeństwie, ciekawa obrządku. Czy ty zajrzałaś do środka tego prawosławnego kościoła? Wiem, że cerkwie budowane są na planie krzyża greckiego, dlatego zaciekawia mnie wnętrze kościoła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam w środku, wcześniej pokazywałam tę z Warszawskiej Pragi i z wnętrzami.
      http://mojezdjeciama.blogspot.com/2014/01/cerkiew-sw-marii-magdaleny-na.html

      Usuń
  4. Piękna cerkiew, ciekawe jak jest wewnątrz. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zobaczyć wnętrza na stronie parafii. Ciekawe i widne wnętrze, zadbane.

      Usuń
  5. Ładnie ja pokazałaś, muszę zajrzeć na strony parafii i zobaczyć jej wnętrze :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękna budowla.
    Na jednym z blogów już ją oglądałam. Bardzo lubię architekturę cerkiewną i dlatego ciągle mi mało takich widoków.
    Pozdrawiam serdecznie:).

    OdpowiedzUsuń